Coping vaardigheden voor mobiliteit


Coping vaardigheden voor mobiliteit

 


Wanneer we erkennen dat er een mobiliteitsproces is met fasen voor, tijdens en na het verblijf in het buitenland, kunnen we kijken hoe we ondersteuning kunnen bieden tijdens de verschillende fasen.

Hoe kunnen we mensen helpen tijdens hun verblijf in het buitenland als er iets misgaat?

We moeten rekening houden met de afstand, maar ook met de technologieën waarover we nu beschikken. Wij kunnen de deelnemer helpen reflecteren over het proces dat hij/zij doorloopt - zelfs in een vroeg stadium. Zo kunnen we problemen helpen voorkomen en ondersteuning bieden bij kleine problemen.

Als iemand in het buitenland geconfronteerd word met zware problemen, is uiteraard professionele hulp nodig.

 

Hoe kunnen we omgaan met coping vaardigheden?


Gedrag kan vaak het gevolg zijn van het onvermogen van een individu om de emoties te beheersen. Welke vaardigheden hebben de jongeren aangeleerd die hen zullen helpen omgaan met de dagelijkse problemen tijdens een verblijf in het buitenland?

Er kan een kloof zijn tussen het vermogen van de deelnemer om de verantwoordelijkheid voor hun eigen daden te nemen en om de eigen coping skills in te zetten.

 

Coping vaardigheden als eerste hulp?


Hier is een compilatie van afbeeldingen met gedachten en ideeën voor zelfreflectie en zelfhulp die begeleiders online kunnen gebruiken. Deze tools kunnen ook gebruikt worden voor of na de ervaring in het buitenland, bij de voorbereiding of de follow-up van de deelnemers en hun omgeving (familie, vrienden, ...).

U kunt kiezen uit de volgende items (Engelstalig, lijst is niet limitatief):
- Angst - boosheid - paniek
- Falen - succes
- Stress
- Conflicten
- Veerkracht
- Negatieve - positieve selftalk
- Inter-culturele competenties
- Afweermechanisme
- Effectieve communicatie
- Emotionele intelligentie
- Empathie
- Empowerment
- Coping
- verandering
- Controle
 

(zie Map Coping Skills – Images that go with the emotions)
 

Coping-strategieën

 

Fit in je Hoofd, Goed in je Vel!


Met deze website leer je controle over je eigen leven te hebben. Je leert jezelf te waarderen. Je kan het hoofd bieden aan stress en tegenslag. Je leert positief in het leven te staan.

En dat voelt goed! Via 10 tips (achterliggende link: www.fitinjehoofd.be/de-10-stappen) kan je zélf aan de slag met je eigen veerkracht (achterliggende link: www.fitinjehoofd.be/wat/veerkracht



Meer info:

www.fitinjehoofd.be/

 

HealthyMinds


HealthyMinds is een hulpmiddel om te helpen omgaan met emoties en om te leren omgaan met stress die studenten beleven zowel op als buiten de campus. Het doel: Uw geest gezond houden. De app is ontwikkeld door een van Canada's meest vooraanstaande geestelijke gezondheidszorg centra - "The Royal".
Meer informatie over de app op The Royal website.
Deze gratis app is beschikbaar in de App Store en Google Play


 

Handige tool voor coping vaardigheden

Deze coping tool (zie PDF in bijlage) is ontwikkeld door de Australische geestelijke gezondheidszorg activist IDaya. Hij legt uit: ‘Coping vaardigheden zullen onze onderliggende problemen niet oplossen, maar ze zijn wel een belangrijke stap op de weg naar herstel. Coping vaardigheden helpen ons om moeilijke emoties, gedachten en ervaringen te overwinnen. Ze geven ons een pauze in onze pijn, die ons op zijn beurt de ruimte geeft om onze persoonlijke vaardigheden, sterke punten en middelen te ontwikkelen.’
 

Enkele coping strategieen:

(-> Graag in 7 blokjes opnemen op deze pagina)

 

 

Pas goed op jezelf:
- rust
- Het ontwikkelen van de dagelijkse routines
- De bescherming van uw gezondheid

 

Verminderen onzekerheid door:
- Informatie te zoeken
- actie ondernemen

 

Er even tussenuit:
- beweging, sporten
- lezen
- spelen

 

Verminderen eisen:
- Prioriteiten stellen
- Elimineren van een aantal activiteiten,
- Verminderen zelf opgelegde eisen

               
 

Meer controle over de situatie krijgen:
- Keuzes en beslissingen nemen
- Maak uw wensen bekend

 

Beëindig onafgemaakte zaken:
- Schrijf het uit
- Uitdrukken van emoties
- Bepaal korte termijn doelen

 

Maak gebruik van uw omgeving:
- Opzetten van een steungroep,
- Gebruik van hulpbronnen (ook chat services)
- Delen van ervaringen

   

 


Bewerking van:
Culture Matters: The Peace Corps Cross-Cultural Workbook: The Peace Corps Cross-Cultural Workbook by Craig Storti, Laurette Bennhold-Samaan. Peace Corps US, 2011.(paperback, 264 p.)
www.goodreads.com/book/show/208976.Culture_Matters