eg_header2.png

Coping vaardigheden voor mobiliteit


Introductie


Wanneer we erkennen dat er een mobiliteitsproces (*) is met fasen voor, tijdens en na het verblijf in het buitenland, kunnen we kijken hoe we ondersteuning kunnen bieden tijdens de verschillende fasen.

(*) zie mobiliteitsproces (PDF-document, zie Hoofdstuk 4: Theoretische en contextuele elementen)

Hoe kunnen we mensen helpen tijdens hun verblijf in het buitenland als er iets misgaat? We moeten rekening houden met de afstand, maar ook met de nieuwe technologieën waarover we nu beschikken. Wij kunnen hulpmiddelen aanbieden, zodat de deelnemer, zelfs in een vroeg stadium, kunnen nadenken over wat er gebeurt met hem of haar. Zo kunnen we een bijdrage leveren aan het voorkomen van problemen, en deze hulpmiddelen kunnen ook ondersteuning bieden bij kleine problemen.

Het is duidelijk dat als een jongere geconfronteerd word met zware problemen, hij of zij best op zoek gaat naar professionele hulp ter plaatse.

Hoe kunnen we omgaan met coping vaardigheden?


Gedrag kan vaak het gevolg zijn van het onvermogen van een individu om zijn emoties te beheersen. Welke vaardigheden hebben de jongeren geleerd om hen te helpen omgaan met de dagelijkse problemen waarmee zij worden geconfronteerd terwijl ze in het buitenland verblijven? Er kan een kloof in het vermogen van de deelnemer zijn om de verantwoordelijkheid voor hun eigen daden te nemen en om hun eigen coping-vaardigheden in te zetten.

Coping vaardigheden als eerste hulp?


Hier is een compilatie van afbeeldingen met gedachten en ideeën voor zelfreflectie en zelf-hulp die de jongeren in het buitenland en hun begeleiders online kunnen gebruiken. Deze tools kunnen ook gebruikt worden voor of na de ervaring in het buitenland, voor de voorbereiding of de follow-up van de deelnemers en hun omgeving (familie, vrienden, ...).

U kunt kiezen uit de volgende items (Engelstalig, lijst is niet limitatief):
- Angst - boosheid - paniek
- Falen - succes
- Stress
- Conflicten
- Veerkracht
- Negatieve - positieve selftalk
- Inter-culturele competenties
- Afweermechanisme
- Effectieve communicatie
- Emotionele intelligentie
- Empathie
- Empowerment
- Coping
- verandering
- Controle

Coping-strategieën.


Fit in je Hoofd, Goed in je Vel!


Met deze website leer je controle over je eigen leven te hebben. Je leert jezelf te waarderen. Je kan het hoofd bieden aan stress en tegenslag. Je leert positief in het leven te staan.

En dat voelt goed! Via 10 tips kan je zélf aan de slag met je eigen veerkracht.

FIJH_Banner.jpg

https://www.fitinjehoofd.be/

HealthyMinds


HealthyMinds is een hulpmiddel om te helpen omgaan met emoties en om te leren omgaan met stress die studenten beleven zowel op als buiten de campus. Het doel: Uw geest gezond houden. De app is ontwikkeld door een van Canada's meest vooraanstaande geestelijke gezondheidszorg centra - "The Royal".
Meer informatie over de app op The Royal website.
Deze gratis app is beschikbaar in de App Store en Google Play


Informatieblad over coping vaardigheden.


Deze flyer is ontwikkeld door de Australische geestelijke gezondheidszorg activist Indigo Daya. Daya legt uit: Coping vaardigheden zullen onze onderliggende problemen niet oplossen, maar ze zijn wel een belangrijke stap op de weg naar herstel. Coping vaardigheden helpen ons om moeilijke emoties, gedachten en ervaringen te overwinnen. Ze geven ons een pauze in onze pijn, die ons op zijn beurt de ruimte geeft om onze persoonlijke vaardigheden, sterke punten en middelen te ontwikkelen.
U kunt hier de flyer gratis downloaden in PDF-formaat.
Bron: http://www.indigodaya.com/resources/

Coping strategieen:



Pas goed op jezelf:
- rust
- Het ontwikkelen van de dagelijkse routines
- De bescherming van uw gezondheid

Verminderen onzekerheid door:
- Informatie te zoeken
- actie ondernemen

Er even tussenuit:
- beweging, sporten
- lezen
- spelen

Verminderen eisen:
- Prioriteiten stellen
- Elimineren van een aantal activiteiten,
- Verminderen zelf opgelegde eisen









Meer controle over de situatie krijgen:
- Keuzes en beslissingen nemen
- Maak uw wensen bekend

Beëindig onafgemaakte zaken:
- Schrijf het uit
- Uitdrukken van emoties
- Bepaal korte termijn doelen

Maak gebruik van uw omgeving:
- Opzetten van een steungroep,
- Gebruik van hulpbronnen
- Delen van ervaringen



Bewerking van:
Culture Matters: The Peace Corps Cross-Cultural Workbook: The Peace Corps Cross-Cultural Workbook
by Craig Storti, Laurette Bennhold-Samaan, Peace Corps
Paperback, 264 pages
Published February 11th 2011 by Peace Corps (U.S.)
http://www.goodreads.com/book/show/208976.Culture_Matters